juli 10, 2020
  • 11:41 pm Tag bilen med på date
  • 2:43 pm På vej mod et sundere liv
  • 1:08 pm Guide til vinduespudsning
  • 2:30 pm Tag på din drømmeferie
  • 1:08 pm Sådan finder du de bedste julegaver i år

Måske er det dit nytårsforsæt, måske er det en mere generel beslutning om at komme til at leve noget sundere.

Om det er det ene eller det andet, det er vel ikke så vigtigt. Hovedsagen er jo, at du får sat gang i en proces i retning af et sundere liv.

Kost og motion skal gå hånd i hånd

Det lyder måske banalt, men ikke desto mindre så er det stadig helt nødvendigt, at din kost og din motion følges ad. Det er hverken en god idé at forsøge at træne sig til sundhed eller at sulte sig til sundhed.

De to faktorer må nødvendigvis følges ad, hvis det virkelig skal batte – og holde på den lange bane. Og det skal det jo gerne gøre, ellers er du jo lige vidt, og alle dine anstrengelser er forgæves.

Når du satser på begge sider af samme sag, så kommer du hurtigere og mere sikkert i mål.

Det vil sige, at du skal sørge for at spise sundere og motionere mere – uden at lægge for hårdt ud. Gør du det, er der større risiko for, at du kommer til at give op for hurtigt.

Har du brug for noget inspiration?

Hvis du gerne vil være opdateret på nogle af de nyeste kost- og motionsråd, så kan du med fordel læse med på Raavareguiden.dk, hvor for eksempel kostråd bliver lagt op løbende, og i artiklen komme de også ind på hvordan du kan kombinere den sunde mad med god træning, for at holde dig sund.

Det kan gøre det nemmere for dig at følge med i de sager og at følge mange af de gode råd.

Det er altid rart at have noget at støtte sig til, når ens vaner skal til at rokkes ved. Det er noget af det sværeste at gøre. Skal det lykkes, kræver det først og fremmest en god portion selvdisciplin og dernæst en viden om, hvordan du kan gribe projektet an uden at lægge så hårdt ud, at du ikke formår at gennemføre det.

Indfør nogle gode madvaner

Det er egentlig ikke hverken mystisk eller svært at lære, hvad der gode og hvad der er dårlige madvaner. Det svære er at gøre det rigtige.

Det der med at undlade eller skære ned på fedt og sukker det lyder jo meget nemmere, end det rent faktisk er.

Kunsten er at få lavet noget mad, som på den ene side smager godt og på den anden side mætter – uden fedt og sukker. Bryder du dig ikke om det mad, som du får lavet, så er det nok ikke så sandsynligt, at du kommer til at fortsætte ret længe med den kostændring.

Indfør nogle gode motionsvaner

Med hensyn til de gode motionsvaner så er det lidt den samme historie. Hvis du oplever, at træningen er alt for kedelig og alt for hård, så kommer den plan nok heller ikke til at holde ret længe.

Det er ret vigtigt, at du finder en træningsform, som du synes om – eller i hvert fald ikke får dig til at føle dig døden nær. Det kan være, at du skal danse i stedet for at løbe eller svømme i stedet for at lave armbøjninger. Eller hvad det nu er, der kunne laves om på.

Ikke al motion behøver at gøre ondt for at gøre godt. Prøv dig lidt frem, indtil du finder din vej. Det skal ikke være for kedeligt og for hårdt, for så holder det slet ikke. Start stille og roligt ud, og øg så efterhånden tempoet eller intensiteten, når du kommer i bedre form. Så er der en væsentlig større chance for, at du lykkes med dine motionsvaner.

Vær realistisk i dine planer. Det er nok det vigtigste råd.

Editor

RELATED ARTICLES